Klicka på bilden för högupplöst omslag.

Läs mer om författaren

PRIS: 218 kr
REA-PRIS: 64 kr

ISBN: 9789186699185

Språk: Svenska

Kategori: Skönlitteratur

Utgivning: 2013 april

Format: 140×210

Sidor: 128

Att bära sin egen kropp

Städerskan Maja Ekelöf väckte sensation med sin ”Rapport från en skurhink” när hon vann första pris i en romantäving 1970. Med inspiration av och stor respekt för Maja Ekelöfs klara blick på klass, orättvisor och kön har Cecilia Persson skrivit sin bok, ”Att bära sin egen kropp – en rapport”.

Förutom sina samtida besök i den folkhemska verkligheten bjuder Cecilia Persson in till ett slags litterärt kammarspel tillsammans med inte bara Maja utan även Gunnar Ekelöf.

I samarbete med Cecilia Persson har konstnären Kim Larsson skapat en serie fantasieggande bilder som delar bokens drömska mångfald och politiska kontrastverkan.

Cecilia Perssons mormor var städerska och i samband med att hennes mor dog kom Cecilia sin egen historia mycket nära. Ur minnet dök Maja Ekelöfs ”Rapport från en skurhink” upp och vid omläsning såg hon klara paralleller till sitt eget liv, förankrad i arbetarklassen och som ensamstående mor. Båda från Värmland, Maja från Karlskoga och Cecilia från Karlstad.
Detta ledde till ”Skurhinksprojektet” där Cecilia med kamera i hand låtit dagens städerskor berätta sina livshistorier. En fortsättning på Maja Ekelöfs vardagsskildring.
Målet med projektet är att synliggöra hur klass, kön och etnicitet är plågsamt närvarande i människors liv. Det är både ett politiskt och ett konstnärligt projekt.

”Skurhinksprojektet” har resulterat i dels en utställning och dels boken ”Att bära sin egen kropp – en rapport.”

Recensioner:
”Ord ristade direkt på kroppen
Idén är fantastisk! Författaren, historikern och personliga assistenten Cecilia Persson tar över stafettpinnen efter Maja Ekelöf och hennes prisvinnande ‘Rapport från en skurhink’. Hur lever man skrivande? Hur mycket har förändrats i en kvinnas liv sedan 1970? Det var då den ensamstående fembarnsmamman och städerskan från Karlskoga väckte sensation med sin politiskt omvälvande och stilistiskt eleganta bok.
Än mer raffinerat är att Persson plockat ur en mening i Rapportboken där Maja Ekelöf frågar sig: Vad skulle Gunnar Ekelöf ha sagt om så djuplodande rader? Genus och klass: Underordningen blir så hjärtskärande övertydlig.
/—/
Perssons bok är en sällsam hybrid av dagbok, poesi, brutalrealistisk arbetsplatsskildring (fysiskt stenhårt, lågbetalt arbete med mycket skit, men också gemenskap), samhällskritisk pamflett och ett kammarspel där författaren Persson samtalar och grälar med sina ledsagar i skrivandet: de två ekelöfarna.”
(Anneli Jordahl, Aftonbladet 24 april 2013)

”För hur snyggt hon än regisserar sitt kammarspel, är det när hon är ensam på scen som hon är som allra bäst. När hon gräver precis där hon står. När hon gör sitt korta inpass i klasshatsdebatten:
‘Det är inte hat som får mig att köra en rullstol och vilja min brukare väl.’
Eller, när hon med rätta ifrågasätter klassresan som enda tänkbara mål:
‘Varför ska arbetarklassen vilja bli en konform medelklass och anamma den sortens livsvärderingar i litet och stort?’
‘Ni kan gå nu’, säger Cecilia till sina samtalspartners i sista akten. Men, det blir hon som går. Allt är utrett nu, överspelat. Och jag ser fram emot att nästa poetiskt klara, verklighetsnära bok ur Cecilia Perssons hand blir helt hennes egen – utan styltor.
(Therese Eriksson, Arbetet 22 april 2013)
———–
Länk till intervju i Radio Värmland.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=5509282&play=4525781&playtype=Ljudklipp#srcomments